Seniorzy jako użytkownicy nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych

You are currently viewing Seniorzy jako użytkownicy nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych
Udział polskich seniorów w korzystaniu z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), mimo odnotowanego w ostatnich latach wzrostu, wciąż jest niski. Wynika to po części z ich niskich kompetencji cyfrowych, szczególnie widocznych w porównaniu ze starszymi mieszkańcami Unii Europejskiej. W grupie wiekowej 45-64 lata średnia umiejętności cyfrowych w krajach UE wynosi 55,1 proc., gdy w Polsce 38,9 proc., zaś w grupie 65 -74 lata średnia europejska to 30,8 proc., w Polsce to 12,4 proc.
W 2023 roku z Internetu korzystało w Polsce przynajmniej raz w tygodniu 54 proc. osób w grupie 55-64 lata, w grupie 65-74 lata – 49 proc., zaś wśród osób 75 lat i więcej zaledwie 30 proc., gdy średnia dla wszystkich dorosłych mieszkańców Polski wynosiła 77 proc.
Seniorzy-internauci chętnie korzystają z sieci przede wszystkim w celu pozyskania informacji oraz spędzenia wolnego czasu. Największą wśród nich popularnością cieszą się portale informacyjne, a także media społecznościowe. W porównaniu z młodszymi użytkownikami ICT seniorzy rzadziej korzystają z e-usług w handlu, bankowości i administracji.
O obecności (bądź nieobecności) w Internecie oraz sposobach korzystania z sieci decydują już nie warunki ekonomiczne i miejsce zamieszkania, ale nadal silnym czynnikiem jest wiek (oraz związany z nim w najstarszych grupach wiekowych poziom wykształcenia) oraz bariery natury psychologicznej – pisze dr Ewa K.Czaczkowska.